Een online winkel, die heb je tegenwoordig zo geopend. Binnen een paar minuten, als je dat zou willen en niet al te hoge eisen stelt. En zelfs wanneer je dat wel doet, en er echt uitgebreid werk van maakt, kun je behoorlijk snel online en in bedrijf zijn. Het lastigste deel moet dan echter nog komen. Want hoe krijg je je klanten ‘binnen’, en hoe zorg je ervoor dat het aantal bezoekers zo lang mogelijk blijft groeien? Want zelfs als je een hele goede winkel hebt, met nog zo’n uniek en sterk assortiment, heb je toch echt klanten nodig om er een succes van te maken dat ook blijvend is.
Het begint met een idee
Iedere online shop begint met een idee. Een goed idee, als het meezit, want alleen dan is er een aardige kans dat je winkel ook echt een succes wordt. Met een idee alleen ben je er echter nog niet.
Ook al is je idee nog zo goed, garantie op succes heb je nooit. Die kans maak je wel wat groter als je voor de opening gedegen onderzoek doet. Zijn er al winkels die precies hetzelfde aanbieden? Hoe zit het met hun omzet en winst? Wie worden je concurrenten, is er nog ruimte in de markt voor jouw shop? Allemaal vragen die je jezelf zal moeten stellen, zaken die je zal moeten onderzoeken. Niet iedereen heeft daar zin in, het haalt je zo uit je ‘ik heb een fantastisch idee!’ roes, maar zeker als je van plan bent serieus geld te steken in je winkel, of er zelfs je baan voor op wilt zeggen, kun je toch maar beter je onderzoek doen. Dat voorkomt dat je flink de mist in kan gaan.
Zelfs de beste shop heeft promotie nodig
Zelfs al is je shop een gat in de markt en heb je je zaakjes perfect voor elkaar, dan nog komen de bezoekers niet zomaar aanwaaien. Zelfs de allerbeste online winkel heeft wat promotie nodig om mensen binnen te lokken. Veel webwinkeleigenaren kiezen ervoor om te adverteren via zoekmachines. De meeste mensen die iets op internet doen gebruiken daar een zoekmachines bij, dus dan zit je in ieder geval op de juiste plek.
Adverteren via zoekmachines, en er zo voor zorgen dat jouw shop getoond wordt bij relevante zoektermen, noemen we SEA. Hierbij is het van belang om de juiste zoektermen te vinden, want betalen voor klanten die eigenlijk iets anders bleken te zoeken, dat is zonde.
In het verlengde hiervan moet je ook Search Engine Optimization zien. In dat geval betaal je niet om getoond te worden, maar zorg je er wel voor dat je site zo is ingericht, dat zoekmachines geneigd zijn hem als relevant te bestempelen, en daarom hoog in de resultaten laten zien. Hiervoor geldt dat goede SEO echt een kunst is, en meestal iets dat bedrijven uitbesteden om er echte successen mee te behalen.