Beter omgaan met stress

0
167
stress

Drukke levens zijn positief. Ze brengen alleen wel wat gezondheidsrisico’s met zich mee. De ontwikkeling van stress bijvoorbeeld. Daarom is het wel zo handig als je weet hoe je het best met stress om kan gaan. Zo kan je je drukke leven lekker druk houden, maar wel op een veel gezondere manier. De volgende stappen ondernemen zal je dan in ieder geval een flink eind op weg helpen. Al zal je ze dan natuurlijk wel op de juiste manier moeten toepassen, anders heb je er nog niet veel aan. Op die manier kan ook jij een flink stuk succesvoller door het leven gaan.

Stress herkennen

Om te beginnen is het goed om stress al in vroegtijdige stadia te herkennen. Op die manier kan je eerder maatregelen nemen en ervoor zorgen dat je de problemen aanpakt, in plaats van de symptomen. Vanaf het moment dat je meer problemen dan oplossingen ziet en de stapel werk en taken op je bord hoger is dan je denkt aan te kunnen, kan je stellen dat de stress om zich heen aan het grijpen is. Wanneer je dan ook nog eens heel erg onrustig bent en bijvoorbeeld weinig slaapt, dan is het wel zeker dat het tijd wordt om tot actie over te gaan.

De aanpak

Het zorgen voor een beter omgang met stress en zelfs het verhogen van de drempel voordat je stress gaat ervaren hang in ieder geval af van een aantal factoren die je zelf in grote mate kunt beïnvloeden. Daardoor is het dus eigenlijk heel simpel te stellen wat je moet doen om te zorgen dat je beter met je dagelijkse drukte kunt omgaan. Je gaat immers deze stappen volgen. Hoewel het geen medisch bindend advies betreft, kan het niet anders dan dat je je beter zal gaan voelen wanneer je je voortaan aan een aantal simpele leefregels begint te houden.

Het juiste voedsel

Gewoon gezond eten alleen is niet genoeg om stress terug te dringen. Het gaat er ook nog eens om dat je precies de juiste gezonde producten eet om te zorgen dat je lichaam in een betere staat terechtkomt. Heel belangrijk in dit geheel is de mate waarin je gezonde vetten binnenkrijgt. Wanneer naar de meest voedingspatronen wordt gekeken, dan blijkt namelijk al snel dat het hieraan schort. Eieren, vette vis, ongezouten noten en vooral de tegenwoordig steeds populairdere avocado kunnen je helpen snel de juiste mate van gezonde vetten in je lichaam te krijgen. Dit is allemaal gemakkelijk te verzorgen.

Meer bewegen

De mate waarin beweging ons lichaam beïnvloedt is bijna niet te bevatten. Je zet er allerlei processen mee in gang. Daarmee worden ziektes bestreden of voorkomen. Ook zorg je ervoor dat de stoffen die zorgen dat je je ontspant vrijkomen. Bovendien maakt het je een stuk sterker. Zeker wanneer je krachttraining doet. Alle reden om hier dus veel tijd en aandacht aan te gaan besteden. Denk namelijk niet dat je alleen aan bodybuildingtraining kunt doen om je spierkracht te vergroten. Er zijn talloze vormen van krachttraining die ook nog eens heel leuk en heel uitdagend kunnen zijn voor elke man.

Je ademhaling

Tot slot is het van groot belang om beter grip op je ademhaling te krijgen. Een goede manier om hier meer grip op te krijgen is door te leren mediteren. Dit is bovendien helemaal niet lastig onder de knie te krijgen. Het komt namelijk daadwerkelijk in de buurt van het stereotiepe beeld dat je ervan hebt, lekker zitten en verder helemaal niks. Daardoor is het heel snel en heel gemakkelijk aan te leren door iedereen. Doe er je voordeel mee, want het kan flink positief werken op je lichaam. Zeker in combinatie met de twee weerde genoemde punten van aandacht.

 

Photo van Nik Shuliahin op Unsplash

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.