Het nieuwe Formule 1 seizoen staat weer voor de deur. Het is ook nog eens een bijzonder seizoen. Het is namelijk het zeventigste jaar dat deze competitie wordt beslecht. Daardoor mag je er dus wel wat van verwachten als liefhebber. Er zijn natuurlijk weer allerlei dingen veranderd ten opzichte van het jaar 2018. Alle reden om er dus eens goed naar te kijken. Op die manier ben je helemaal voorbereid op alles wat je mag verwachten van Max Verstappen en alle andere grote sterren. De volgende zaken zijn in ieder geval interessant om te weten als het hierover gaat.
Veranderingen aan de auto’s
Zoals eigenlijk ieder jaar het geval is, zullen er enkele kleine veranderingen aan de auto’s plaatsvinden. Dit jaar is er gesleuteld aan de regels met betrekking tot de voor- en achtervleugel. Die moeten anders worden gevormd door de teams. Daarmee moet minder aerodynamische turbulentie te ervaren zijn voor de coureurs. Het voordeel hiervan is in theorie dat het inhalen iets beter mogelijk is. Al houdt het ook in dat er iets minder hard gereden kan worden dan voorheen. Of dit dus alleen maar voordelig is, zal nog moeten blijken wanneer het daadwerkelijk zo ver is voor de rijders.
Minder verschillende soorten banden
Een ander punt waarop de regels zijn veranderd is het bandengebruik. Hoewel de banden nog altijd van de fabrikant Pirelli zijn, is het wel zo dat er flink gesneden is in het aanbod. Hoewel dit alleen in theorie zo is. Voortaan is het alleen maar zo dat er met hard, medium of soft wordt gereden. Dit lijkt dus alsof er nog maar drie compoundsoorten over zijn. Toch is dit niet helemaal het geval. Soft kan zowel de echte soft zoals in de afgelopen jaren zijn, als de supersoft van voorheen. Dit hangt van de grand prix af.
De kalender van 2019
Wat belangrijk is om te weten, is dat de kalender eens niet heel er veel veranderingen heeft ondergaan. Wat eigenlijk als enige anders is, is dat de races van Mexico en de Verenigde Staten van Plek zijn verwisseld. Verder is alles gelijk gebleven aan het jaar 2018. Daardoor is ook al uit te rekenen welke grand prix een bijzonder tintje zal krijgen. Dat is namelijk de Grand Prix van China. Dit zal namelijk de duizendste in de historie van de sport zijn. Die staat op 14 april op het programma, als derde race van dit seizoen.
Stoelendans onder coureurs
Waar de kalender nagenoeg hetzelfde is gebleven, daar is het met betrekking tot de coureurs een flinke stoelendans geweest de afgelopen maanden. Er zijn een aantal punten die in ieder geval benoemd moeten worden. Zo is de legende Fernando Alonso uit de F1 verdwenen. Een andere legende, Kimi Raikkonen, is overgestapt van Ferrari naar Alfa Romeo. Ook niet onbelangrijk: Max Verstappen heeft een nieuwe teamgenoot. Daniel Ricciardo is naar Renault vertrokken en zijn plek is ingenomen door Pierre Gasly, die van Toro Rosso is overgekomen. Ook Stoffel Vandoorne is verdwenen, hij gaat Formula E rijden.
Team Red Bull ondergaat veranderingen
Zoals aangegeven is Red Bull niet langer de thuishaven van Ricciardo. Daarmee kan gesteld worden dat Max Verstappen definitief de belangrijkste man binnen het team is. Dit is echter niet het enige wat er veranderd is. Zo heeft het team afscheid genomen van Renault als leverancier. Voortaan gaat het verder met Honda. Het team werkte 12 jaar samen met de Franse fabrikant. Honda was eerder al in verschillende periodes actief in de Formule 1 bij verschillende teams. Soms met succes, maar soms ook minder goed. Dit zal dus even afwachten worden voor zowel het team als de coureurs.
De kansen van Max Verstappen
Door de vele veranderingen is het altijd afwachten wat de mogelijkheden zijn voor de verschillende coureurs. Dat Max Verstappen alle aandacht van het team krijgt zal hem in ieder geval goed doen. Waar hij in het recente verleden nog wel veel punten moest laten liggen omdat de auto niet deed wat hij wilde, zou dat nu weleens heel anders kunnen zijn. Daarom zijn de verwachtingen rond de jonge Nederlander ook hooggespannen. Hoewel hij nog heel jong is, heeft hij wel al veel laten zien. Dat maakt dat de echte kenners nu meer van hem gaan verwachten.
Maart tot december
Het is nog maar heel even wachten en dan gaat het spektakel weer beginnen. De eerste race is traditiegetrouw in Australië, op Albert Park in Melbourne. Op 17 maart is het zover. Daarna zal er 10 maanden lang van de sport genoten kunnen worden. De laatste race, nummer 21, is in Abu Dhabi. Ook dit begint inmiddels een traditie te worden. Die race zal op 1 december worden verreden. De grote vraag is natuurlijk of het ook tot die allerlaatste race spannend zal blijven. Of dat één van de coureurs er weer in slaagt om in race 18 of 19 al kampioen te zijn.