Wanneer je onderneemt, dan wil je natuurlijk dat alles zoveel als mogelijk op rolletjes blijft lopen. Dat neemt echter niet weg dat je juist ook van de moeilijke situaties kunt leren als ondernemer. Alle reden om hier dus ook voldoende aandacht aan te besteden. Zo is het bijvoorbeeld best aantrekkelijk om zo nu en dan in conflictsituaties terecht te komen zodat je hier je voordeel mee kunt doen. Wel is het dan belangrijk dat je een aantal richtlijnen hebt waar je je aan kunt houden om de conflicten in je voordeel te beslissen als ondernemer.
De rollen herkennen en bevestigen
Misschien wel de belangrijkste reden waarom conflicten goed zijn voor jou als ondernemer, is dat het de rollen binnen je bedrijf ten goede komt. Door de conflicten leert iedereen zijn plaats in de hiërarchie te herkennen. Zelfs wanneer je met je bedrijf een platte structuur nastreeft is er een bepaalde manier van ketenvorming nodig. Door conflicten op hun beloop te laten en ze niet uit de weg te gaan. Aan de hand daarvan wordt voor iedereen beter duidelijk wat zijn of haar rol is binnen het bedrijf. Ook wanneer er wat scheefgroei lijkt te ontstaan kan een conflict helpen dit recht te zetten.
Zorgen voor vooruitgang
Ook is een conflict een mogelijke manier om voor vooruitgang te zorgen. Wanneer iedereen te veel in zijn comfortzone blijft, dan bestaat de kans dat het bedrijf geen nieuwe dingen probeert. Daardoor kan er achterstand op de concurrentie ontstaan. Dit komt onder andere doordat de stappen die nodig zijn om vooruit te komen soms simpelweg niet gezet worden. Conflicten waarin dit soort zaken die onderhuids leven aan de oppervlakte komen zorgen ervoor dat de nodige stappen wel gezet worden. Op die manier kan je dus alsnog zorgen dat je verder komt in de zakenwereld. Dit is zeer waardevol te noemen.
Open en eerlijk
De mogelijkheid bieden om conflicten aan te gaan zorgt er ook voor dat het gevoel bij het bedrijf en de collega’s open en eerlijk is. Het is immers zo dat iedereen weet dat alles moet kunnen, ook wanneer je het ergens niet mee eens bent. Dit is vaak veel krachtiger dan kunstmatig allemaal tevreden zijn met een bepaalde situatie terwijl dit in werkelijkheid helemaal niet het geval is. Juist een conflict aan de oppervlakte laten komen kan daar dan een hele belangrijke rol in spelen. Alle reden om dit dus ook ten volle te benutten als ondernemer in jouw bedrijf.
Juiste balans
Natuurlijk is het wel belangrijk om de juiste middenweg te vinden. Conflicten kunnen je bedrijf en je bedrijfscultuur sterker maken. Aan de andere kant is het ook weer niet zo dat eindeloos in conflict leven met elkaar gaat zorgen voor goede resultaten. Het is wel belangrijk dat er ook daadwerkelijk gewerkt wordt. Dat betekent dus dat het zaak is om goed de balans te bewaren. Wanneer er nood is aan een conflict om de zaak op te schudden, dan moet de ruimte er zijn. Daarbuiten moet zoveel als mogelijk in harmonie worden gewerkt om snel verder te komen.