Duurzaam ondernemen is een hot topic. Vaak wordt bij verduurzamen gedacht aan het verminderen van CO2-uitstoot bij het transport, maar ook de verpakkingen zijn van invloed op het milieu. Te grote verpakkingen zijn daarnaast een doorn in het oog van ontvangers. Hoog tijd dus om een manier te vinden om pakketten duurzamer te verpakken en verzenden.
Duurzaam verpakkingsmateriaal
Kies waar mogelijk voor milieuvriendelijke of gerecyclede verpakkingsmaterialen, zoals dozen op maat, dozen gemaakt van gerecyclede materialen, kartonnen dozen zonder opdruk of dozen van papier of biobased plastics. Gebruikte dozen zijn een stuk goedkoper dan nieuwe dozen maar worden getest op kwaliteit, waardoor deze prima nog een of meerdere keren te gebruiken zijn. Verpak pakketjes zo klein mogelijk, zodat deze zo min mogelijk ruimte innemen bij het transport. Dit is niet alleen beter voor het milieu maar scheelt ook kosten. Des te meer lucht er in de verpakking zit, des te minder pakketjes je in één bus kunt vervoeren. Per pakketje is de CO2 uitstoot dan groter dan nodig is.
Verpakkingsloos verzenden
Het is ook een goede optie om indien mogelijk pakketten verpakkingsloos te verzenden. Veel producten zitten standaard in een fabrieksverpakking. Je kunt ervoor kiezen om het product bij de klant af te leveren in een afsluitbare krat in plaats van een doos met opvulmateriaal. Dit bespaart materialen, ruimte en er kunnen meer verzendingen in een bus wat een vermindering oplevert van CO2-uitstoot per zending. De krat is vervolgens weer herbruikbaar.
Afleverkans vergroten
Het is natuurlijk erg zonde als je meerdere keren een pakket aan moet bieden. De bezorger moet een paar ritjes maken met jouw pakketje voordat de ontvanger deze eindelijk aanneemt. De afleverkans valt op diverse manieren te vergroten. Informeer je klanten bijvoorbeeld meerdere keren over het bezorgmoment en laat ze zelf het gewenste moment kiezen, zodat de kans groot is dat ze daadwerkelijk aanwezig zijn. Er zijn bezorgers die de klant de mogelijkheid bieden om afleverdetails te wijzigen als het pakket al onderweg is.
Hoe flexibeler de bezorger kan zijn, des te groter de kans is dat het pakketje in één keer afgeleverd kan worden. Ook is het een duurzame optie om het pakketje af te leveren op een punt waar de klant deze zelf op kan komen halen of om deze af te leveren bij de buren als de ontvanger niet thuis is. De consument zelf is hierin ook een grote rol toebedeeld.