Is het jou ook opgevallen dat oude logo’s aan een tweede leven zijn begonnen? Je hoeft de straat maar op te gaan of je ziet allerlei bekende kledingmerken van voorheen op borsten en buiken. Of je kijkt naar allerlei logo’s van bedrijven en producten uit je jeugd en andere lang vervlogen tijden. Hoe is het toch zo gekomen dat het ineens weer populair is om prints van logo’s te draaien. Is dit een slimme reclametruc? Of zit er veel meer achter? Door even verder te lezen kom je er direct achter.
Oude logo’s trend van de nieuwe nostalgie
De opkomst van de logo’s hoort bij de trend van de nieuwe nostalgie. Dit is een verlangen naar een periode die nog niet eens zo heel ver terug in het verleden ligt, maar die allang vergeten leek doordat de ontwikkelingen zo snel gaan. Veel designers zijn hier handig op ingesprongen door klassieke ontwerpen een tweede leven in te blazen. Ook zijn er een aantal liefhebbers die oude zaken terug hebben gebracht. Je ziet dit overigens niet alleen in kleding terug. Ook op andere gebieden is dit zichtbaar. Denk bijvoorbeeld aan de terugkeer van de Nokia telefoon.
Voor de echte fans oude logo’s
Naast al deze zaken is er nog een andere reden waarom de merken weer zo populair zijn. Het heeft ook te maken met fancultuur. Je zag dit al met de herintrede van kledingstukken met daarop de namen van bands. Ook merken kunnen fans hebben. Vooral de techmerken hebben hiermee te maken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat een slimme designer recentelijk een lijn aan retro-artikelen op de markt bracht met daarop de namen van allerlei bekende techmerken uit heden en verleden. Van shirts en hoodies tot en met paraplu’s en jassen zijn ervan te krijgen.
Trend in schoenen en sneakers
De trend van de nieuwe nostalgie is eigenlijk in de kledingwereld vooral komen overwaaien vanuit de schoenen en sneakers. Vooral op het gebied van sneakers is natuurlijk al enige jaren goed te zien hoe populair de nieuwe klassiekers zijn en welke markt hiervoor is. Dit blijkt gemakkelijk door te trekken naar allerlei andere items te zijn. Om die reden is het dus ook goed te begrijpen dat er alleen maar meer mogelijkheden bij aan het komen zijn en je dus ook steeds meer opties krijgt om klassieke stukken opnieuw aan te trekken als echte liefhebber.
Wees er tijdig bij
Het is in veel gevallen wel belangrijk om er tijdig bij te zijn. Een aantal designers heeft ervoor gekozen om de items die ze op de markt brengen in gelimiteerde oplage te brengen. Op die manier is het dus alleen voor een exclusieve groep mogelijk om van de nieuwe opties te genieten. In een aantal gevallen is zelfs al te zien dat de collectie reeds is uitverkocht. Mocht je nog een favoriet merk uit je jeugd hebben, probeer dan nu direct je slag te slaan voor het echt te laat is. Kijk direct wat ze hebben.