Waarom Apple? Vraag de gemiddelde ondernemer van tegenwoordig, groot of klein, wat de grootste inspiratiebron is en het antwoord zal in veel gevallen hetzelfde zijn. De naam Apple zal namelijk wel heel vaak vallen. Dat is ook niet zo gek, want in de afgelopen twee decennia stond het bedrijf letterlijk bovenaan de berg. Toch is er wel het één en ander veranderd in recente jaren. Een goede reden om eens te kijken waarom het bedrijf voor de komende generatie misschien niet langer de grote inspirator om te ondernemen zal zijn.
Waarom Apple altijd weer iets nieuws bieden
Een belangrijke reden waarom Apple groter en groter werd, was de vooruitstrevende manier waarop gewerkt werd. Innovatie was misschien wel de belangrijkste drijfveer voor iedereen binnen het bedrijf, van Steve Jobs tot de verkoper in de Apple Store bij jou om de hoek. Daardoor kwam de onderneming dan ook met de ene na de andere wonderbaarlijke vernieuwing en zette het allerlei markten volledig op zijn kop. Dat maakte het juist ook zo interessant om het te blijven volgen. Zeker ook omdat dit keer op keer weer bleek te lukken en elk idee een voltreffer was.
De ideeën zijn op
Het grote probleem lijkt nu dat de ideeën van Apple voor het eerst in lange tijd op lijken. Op de meest recente presentaties kwam er niet veel bijzonders naar buiten. Waar jarenlang reikhalzend werd uitgekeken naar de livestreams, is er nu eigenlijk geen echte reden meer om te kijken. Dit is dan ook een groot probleem voor de onderneming. Er is immers minder reden om uit te kijken naar wat Apple doet. Wat het dus ook flink minder inspirerend maakt voor heel veel kleine bedrijven en startups over de hele wereld die zich hieraan willen spiegelen.
Een opvallende constatering
Wat ook niet onbelangrijk is om te vermelden is dat de kwaliteit van de producten van Apple niet achteruit is gegaan. Dit zou juist ook als een grote inspiratiebron kunnen dienen, maar dit lijkt dus veel minder van waarde te zijn. Als kleine ondernemer kan je hier dus ook veel van leren. Het is belangrijk om goed op te letten hoe je jezelf neerzet omdat je vervolgens altijd aan dit beeld zal moeten kunnen voldoen. Zelfs voor Apple, dat dus twee decennia als de grote innovator bekend stond, is dit een probleem gebleken op de lange termijn.
Waarom Apple nieuwe markten blijven zoeken
Wat hier ook uit te leren is, is dat het voor ondernemers belangrijk blijft om altijd weer naar nieuwe markten te blijven zoeken. Ook voor Apple is dit nog altijd het geval. Nu het niet in de producten zelf zit, is het bedrijf meer op zoek naar innovatie in bijvoorbeeld apps en software. Op die manier hoopt het bedrijf zich weer terug aan de top te kunnen nestelen. Of dit ook het geval zal zijn valt echter te bezien. Daarvan zijn vele negatieve voorbeelden in het verleden geweest. Dit zal een interessante case voor ondernemers zijn.