De pull up optimaal te beheersen

0
268
de pull-up

Er zijn een aantal basisoefeningen die elke man in zijn workout moet hebben. Het bankdrukken en squatten wil nog wel lukken. Als het echter gaat om de deadlift en de pull-up, dan wordt het toch wel wat lastiger. Terwijl vooral de pull-up je toch wel heel breed kan maken. Daar speelt je rug een belangrijke rol in. Om dat wat gemakkelijker voor je te maken, is het goed om eens wat tips te delen om deze oefening optimaal te leren beheersen. Zo kan je er werkelijk alles uithalen wanneer je gaat trainen.

Het nut van de pull-up begrijpen

Voor we echt naar de tips gaan kijken is het eerst belangrijk om goed duidelijk te maken wat je nu eigenlijk aan de pull-up hebt. Het is namelijk een oefening die veel meer doet dan je rugspieren onder druk zetten. Het is namelijk net zo goed een compound oefeningen als de drie andere grote oefeningen die hiervoor genoemd werden. Dat betekent dus dat je er een hele reeks spieren mee traint. En dat is altijd lekker, want zo kan je meer bereiken in minder tijd. Daar heb je als man natuurlijk altijd wel oren naar.

Tip 1: De pull-up het begint in je rug

Uiteindelijk blijft de pull-up natuurlijk wel een oefening voor een grote en brede rug. Daarom is dit ook waar het begint en eindigt. Daarom is het essentieel om de spanning op de spieren in je rug te behouden. Wanneer je begint hang je aan de pull-up bar met gestrekte armen en span je je rugspieren aan. Daarna begin je pas met het daadwerkelijke optrekken. Alleen op die manier haal je het maximale uit de oefeningen. Let ook op dat je rug onder spanning moet blijven bij het terugzakken naar de beginpositie van de oefening.

Tip 2: De pull up het spel tussen armen en schouders

Een fout die veel mannen maken is dat ze een verkeerd idee bij het optrekken hebben. Ze denken dat dit deel van de oefening volledig aankomt op de armen. Dit is echter verre van het geval. Een andere ondersteunende spier speelt hier namelijk ook een grote rol in. Het gaat natuurlijk om de schouders. Wanneer je jezelf optrekt, moet je zorgen dat de focus van de schouders naar de armen gaat en vervolgens weer terug. Zo zorg je dat je optimaal boven de bar uitkomt en weer geleidelijk terugzakt in startpositie.

Tip 3: Vasthouden op de top

Een tip voor gevorderden is het vasthouden op de top. Wanneer je regelmatig traint, dan weet je dat de tijd onder spanning een hele belangrijke factor is om spiergroei te stimuleren. Dit geldt natuurlijk voor de pull-up nog meer dan ooit. Daarom is het goed om te proberen je houding even vast te houden wanneer je op de top van de oefening bent. Knijp je schouders samen en houd je biceps en je rugspieren onder spanning. Zak daarna gecontroleerd terug. Misschien doe je in het begin minder herhalingen, maar het zal harder branden dan ooit.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.